Ziemniaczane igloo

Cel doświadczenia:

Mając do dyspozycji pocięte kawałki surowego ziemniaka uczestnicy próbują zbudować sklepienie (lub domek, bądź igloo).

Słowa kluczowe:

Data publikacji:

2018-08-02

Autor:

Katarzyna Korsak

Problem do rozwiązania

Mając do dyspozycji pocięte kawałki surowego ziemniaka uczestnicy próbują zbudować sklepienie (lub domek, bądź igloo).

Spis materiałów

  1. surowy ziemniak (lub ser żółty)
  2. nóż

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Połóż gruby plaster ziemniaka na desce do krojenia (powierzchni płaskiej)
  2. Za pomocą noża wytnij z plastra ziemniaka łuk
  3. Otrzymany łuk potnij na kawałki („bloki lodu”)
  4. Z takich „bloków” ułóż sklepienie igloo (płaszczyzna pionowa)

Pytania do doświadczenia

  1. Dlaczego bloki ułożone w łuk nie rozsypują się?
  2. Jaka siła działa od góry na bloki, dociskając je do siebie?

Interpretacje wyników

Konstrukcja z dobrze dopasowanych elementów nie zawali się, mimo że nie użyto żadnego spoiwa. Poszczególne bloki dociskają się wzajemnie, a całość zespala najwyżej położony element, tzw. zwornik lub klucz.

Ciekawostki

Nawet najdokładniej zbudowane igloo nie ochroni przed zamarznięciem. W prawdziwym igloo trzeba jeszcze rozpalić ognisko – w ten sposób można uzyskać temperaturę nawet 18C.

Powiązane doświadczenia

02.08.2018

Szyszka – wskaźnik wilgotności

Problem do rozwiązania Przechodząc obok drzew iglastych warto przyjrzeć się ich szyszkom. Zarówno te jeszcze na drzewie i te pod nim mogą być otwarte lub zamknięte. Poniższe doświadczenie wyjaśni, dlaczego tak się dzieje. Spis materiałów po 2 podobne wielkością szyszki różnych gatunków drzew iglastych naczynie z wodą zegarek Etapy przeprowadzania...
05.09.2018

Gleba glebie nie równa

Problem do rozwiązania Czym mogą się między sobą różnić próbki gleb? Od czego zależą te różnice? Po co je badać? Zmierz się z tymi pytaniami w tym geologicznym doświadczeniu! Spis materiałów tacka tekturowa łopatka lupa kwasomierz glebowy (zawiera płyn do badania pH gleby zwany płynem Helliga) notatnik ołówek marker permanentny...
02.03.2020

Ukryte obiekty, czyli poszukiwacze skarbów

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest odnalezienie i rozpoznanie za pomocą lusterka przedmiotów ukrytych za przesłoną. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar IV, pkt 5, 12, 13 Wiodące pytania Dlaczego nie widzimy niektórych przedmiotów (obiektów)? Czy...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.