Góra lodowa

Cel doświadczenia:

Czy topniejący lód spowoduje wylanie się wody ze szklanki?

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-06-19

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Czy topniejący lód spowoduje wylanie się wody ze szklanki? 

Spis materiałów

  • Szklanka
  • Kostki lodu
  • Naczynie z wodą
  • Tacka
  • Sól

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Na tacce postaw szklankę.
  2. Wlej do szklanki trochę wody.
  3. Włóż do szklanki z wodą kostki lodu.
  4. Dolej wody po same brzegi.
  5. Obserwuj, co się dzieje z wodą jak roztapia się lód.
  6. Do szklanki wsyp łyżeczkę soli.
  7. Wsyp kolejne łyżeczki soli. 

Pytania do doświadczenia

  1. Czy zwiększenie liczby kostek lodu zmienia wynik doświadczenia?
  2. Jaka część objętości kostki lodu będzie wystawać ponad powierzchnię wody?
  3. Jaką sól łatwiej wsypać – miałką czy gruboziarnistą?
  4. Czy wszystkie ciecze zachowują się podobnie (olej, mleko, sok, inne)?

Interpretacje wyników

Cząsteczki wody w stanie ciekłym poruszają się dość szybko w nieuporządkowany sposób. Gdy woda zamarza, jej cząsteczki mają mniejszą energię kinetyczną (to znaczy, że wolniej się poruszają), co sprawia, że mogą stabilniej tworzyć wiązania wodorowe, a dzięki tym wiązaniom układają się w tzw. podstawową strukturę krystaliczną, która potrzebuje więcej przestrzeni. Kiedy woda zamarza traci około 9% swojej objętości.

Dodawanie soli do wody tylko nieznacznie zwiększa objętość roztworu. Jony soli wchodzą pomiędzy cząsteczki wody zajmując wolne przestrzenie. Oznacza to, że zwiększa się gęstość tego roztworu.

Ciekawostki

  1. Zjawisko kroczącego lodu powstaje po mroźnej zimie i gwałtownej odwilży. Powstające spiętrzenia kry lodowej osiągające nawet kilkanaście metrów wchodzą na ląd, za sprawą silnego wiatru. Zdarza się, że kroczący lód miażdży napotkane na drodze obiekty. Zjawiska te występują także na terenie naszego kraju.
  2. Ok. 90% ziemskiego lodu znajduje się na Antarktydzie.

Powiązane doświadczenia

19.06.2018

Zatrzymane w ruchu

Problem do rozwiązania Obserwacja poruszających się obiektów, oświetlanych światłem ze stroboskopu. Znalezienie zależności wyglądu obserwowanego obiektu od częstotliwości błysków stroboskopu. Spis materiałów Wiatrak (wentylator) Stroboskop o regulowanej częstotliwości błysków (do kupienia w marketach budowlanych, sklepach oświetleniowych, w internecie, koszt od 45 zł) Folia odblaskowa Etapy przeprowadzania doświadczenia Na jednej z...
05.09.2018

Galaretki z owocami

Problem do rozwiązania Kiedy do galaretki najlepiej dodawać świeże owoce? Dlaczego to ma znaczenie? Sprawdź! Spis materiałów galaretki owocowe w proszku gorąca woda duży dzbanek kubeczki lub inne naczynia na galaretki świeże owoce, np.: kiwi, banan, cytryna, ananas, pomarańcza, brzoskwinia owoce z puszki (w syropie), np.: kiwi, ananas, brzoskwinia Etapy...
19.06.2018

Wzmocnij dźwięk

Problem do rozwiązania Jak lepiej usłyszeć bardzo ciche dźwięki? Spis materiałów Gumowy wąż o długości ok.1,5m – 2m i średnicy ok.1cm Dwa lejki, mogą być różnego wymiaru Zegarek (budzik) wskazówkowy, mechaniczny Taśma klejąca Nożyczki Etapy przeprowadzania doświadczenia Połóż zegarek ok. 2m od siebie. Sprawdź, czy słyszysz tykanie. Za pomocą taśmy...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.