Góra lodowa

Cel doświadczenia:

Czy topniejący lód spowoduje wylanie się wody ze szklanki?

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-06-19

Autor:

Katarzyna Kołacz

Problem do rozwiązania

Czy topniejący lód spowoduje wylanie się wody ze szklanki? 

Spis materiałów

  • Szklanka
  • Kostki lodu
  • Naczynie z wodą
  • Tacka
  • Sól

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Na tacce postaw szklankę.
  2. Wlej do szklanki trochę wody.
  3. Włóż do szklanki z wodą kostki lodu.
  4. Dolej wody po same brzegi.
  5. Obserwuj, co się dzieje z wodą jak roztapia się lód.
  6. Do szklanki wsyp łyżeczkę soli.
  7. Wsyp kolejne łyżeczki soli. 

Pytania do doświadczenia

  1. Czy zwiększenie liczby kostek lodu zmienia wynik doświadczenia?
  2. Jaka część objętości kostki lodu będzie wystawać ponad powierzchnię wody?
  3. Jaką sól łatwiej wsypać – miałką czy gruboziarnistą?
  4. Czy wszystkie ciecze zachowują się podobnie (olej, mleko, sok, inne)?

Interpretacje wyników

Cząsteczki wody w stanie ciekłym poruszają się dość szybko w nieuporządkowany sposób. Gdy woda zamarza, jej cząsteczki mają mniejszą energię kinetyczną (to znaczy, że wolniej się poruszają), co sprawia, że mogą stabilniej tworzyć wiązania wodorowe, a dzięki tym wiązaniom układają się w tzw. podstawową strukturę krystaliczną, która potrzebuje więcej przestrzeni. Kiedy woda zamarza traci około 9% swojej objętości.

Dodawanie soli do wody tylko nieznacznie zwiększa objętość roztworu. Jony soli wchodzą pomiędzy cząsteczki wody zajmując wolne przestrzenie. Oznacza to, że zwiększa się gęstość tego roztworu.

Ciekawostki

  1. Zjawisko kroczącego lodu powstaje po mroźnej zimie i gwałtownej odwilży. Powstające spiętrzenia kry lodowej osiągające nawet kilkanaście metrów wchodzą na ląd, za sprawą silnego wiatru. Zdarza się, że kroczący lód miażdży napotkane na drodze obiekty. Zjawiska te występują także na terenie naszego kraju.
  2. Ok. 90% ziemskiego lodu znajduje się na Antarktydzie.

Powiązane doświadczenia

06.03.2020

Ustrzel wahadło

Problem do rozwiązania Klubowicze mają za zadanie trafić wodą ze strzykawki do poruszającego się obiektu. Wnikliwa obserwacja ruchu obiektu zawieszonego na nitce powinna zwiększyć szanse na trafienie w ten obiekt. Dzięki doświadczeniu dzieci lepiej zapamiętują, na czym polega ruch wahadłowy. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy...
10.09.2018

Statek w butelce

Problem do rozwiązania Jest to jedno z klasycznych doświadczeń wykonywanych w szkole, jednak często ma błędne wyjaśnienie – „Spalany jest tlen i woda jest zasysana i zajmuje jego miejsce.” Ale przecież tlen nie spalany jest do próżni… Czy woda zawsze zajmie proporcjonalnie taką samą objętość w naczyniu? Dlaczego tak naprawdę...
19.06.2018

Czy sowy mają uszy?

Problem do rozwiązania Zadaniem uczestników jest przetestowanie, jakie przedmioty najlepiej wzmacniają dochodzące do nas dźwięki. Spis materiałów tekturowa tuba kubek styropianowy cały kubek styropianowy z dziurą w dnie muszla morska nadmuchany balon własna dłoń plastykowy lejek kuchenny (może być kilka w różnych rozmiarach) Etapy przeprowadzania doświadczenia Jedna osoba mówi w...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.