Сценарии

Scenariusze doświadczeń dostępne są na licencji Creative Commons Unznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Nauki Kopernik. Utwory powstały w ramach Programu Klub Młodego Odkrywcy, realizowanego przez Centrum Nauki Kopernik przy wykorzystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści - pod warunkiem zachowania niniejszej informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, posiadanych praw oraz o programie Klub Młodego Odkrywcy. Treść licencji dostępna jest na stronie http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/.

Zachęcamy do zapoznania się z wydanym przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe podręcznikiem “Klubu Młodego Odkrywcy, tom II”. Zawiera on propozycje 232 otwartych i aktywizujących scenariuszy z pola fizyki, astronomii, chemii, biologii, geografii, geologii i ekologii

Data dodania

Tytuł

Czy można złapać powietrze w wodzie?

Data dodania: 11.02.2020 Autor: Administrator

W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, jakie właściwości ma powietrze. Wykonując zadanie, zobaczą, jak można je złapać i uwięzić w naczyniu!

DZIEDZINA: Физика Słowa kluczowe: плотность,powietrze,woda

W poszukiwaniu Słońca – gra terenowa

Data dodania: 27.01.2020 Autor: Administrator

Uczestnicy gry poszerzą swoją wiedzę na temat Słońca. Spróbują ustalić, dlaczego jest takie ważne dla życia na Ziemi. Sprawdzą, czy jest pożyteczne czy groźne? Zbudują kompas, który pozwoli im określić kierunki świata.

DZIEDZINA: Мероприятия на свежем воздухе Słowa kluczowe: энергия,słońce

Osmozowe granie

Data dodania: 24.01.2020 Autor: Administrator

Celem doświadczenia jest zaobserwowanie zjawiska osmozy, czyli w tym wypadku przenikania przez błony półprzepuszczalne cząsteczek wody do wnętrza nasion, co powoduje ich pęcznienie.

DZIEDZINA: Биология,Природа,Датчик технологии Słowa kluczowe: nasiona,woda

Po co nam dotyk

Data dodania: 13.01.2020 Autor: Administrator

Czy wychodząc zimą na dwór, pamiętasz o zakładaniu rękawiczek? Pewnie nie zawsze. Sprawdźmy, czy łatwo jest wykonywać proste czynności, gdy niska temperatura osłabi nasze odczuwanie dotyku.

DZIEDZINA: Физиология человека,Физика Słowa kluczowe: потрогать,temperatura

Zobacz tęczę

Data dodania: 13.01.2020 Autor: Administrator

Klubowicze odkryją, co to jest tęcza i jak powstaje. Zaobserwują, jak działa pryzmat. Odkryją różne rodzaje pryzmatów. Spróbują znaleźć sposób na stworzenie tęczy.

DZIEDZINA: Физика Słowa kluczowe: pryzmat,światło,tęcza

Czy rośliny mają gruczoły ?

Data dodania: 28.10.2019 Autor: Olsztyńskie Centrum Edukacji Nauczycieli

Uczestnicy doświadczenia, z zastosowaniem mikroskopu lub lupy, poszukają odpowiedzi na pytanie - Czy rośliny mają gruczoły ? Zobaczą fascynujący świat roślin. Dotkną ciekawe substancje produkowane przez rośliny.

DZIEDZINA: Биология,Химия Słowa kluczowe: lupulina,włoski gruczołowe

Czy rośliny produkują śmieci?

Data dodania: 26.10.2019 Autor: Olsztyńskie Centrum Edukacji Nauczycieli

Klubowicze zobaczą świat roślin widziany pod powiększeniem. Zaobserwują ciekawe elementy budowy cebuli. Zdecyduję, czy można nazwać je "śmieciami".

DZIEDZINA: Биология Słowa kluczowe: kryształy szczawianu wapnia,kwercetyna

Карамельное гадание (карамельные леденцы)

Data dodania: 21.10.2019 Autor: Administrator

Участники под наблюдением взрослого открывают свойства сахара, делая леденцы с карамелизированного сахара. Каждый из них выливает свою массу на палочку. Так создается уникальная фигура. Что она напоминает? Это зависит от фантазии каждого участника. Это может быть гадание на будущее или немного нездоровая закуска.

DZIEDZINA: Химия,Физика,Математика Słowa kluczowe: карамелизация,карамель,сахар

Водолазный колокол для носового платка

Data dodania: 30.09.2019 Autor: Administrator

Во время эксперимента вы сделаете водолазный колокол и узнаете, как он работает. Проверите, может ли носовой платок быть погруженным под воду и не намокнуть.

DZIEDZINA: Физика Słowa kluczowe: давление воды,кессоны,сжатие воздуха

Тень, полутень и в тени

Data dodania: 30.09.2019 Autor: Administrator

В ходе эксперимента участники смогут увидеть, каким образом возникают тени. Проверить, чем тень отличается от полутени и что произойдет, если препятствие (например, фигуры животных на палочках) не будет освещено полностью. Цветной свет, используемый для освещения, позволит создавать разноцветные изображения. Препятствия будут сделаны участниками.

DZIEDZINA: Физика,Датчик технологии Słowa kluczowe:

WYSZUKAJ W SCENARIUSZACH

Zawiera:

ZNAJDŹ SCENARIUSZE