Badacze KMO - Kiełkujemy to, co jemy

Дата добавления: 27.05.2020 Автор: Barbara Kustra

 

Z początkiem roku 2020 w Publicznej Szkole Podstawowej im. Heleny Długoszewskiej i działającym w niej Klubie Młodego Odkrywcy „Babiniaki” przystąpiliśmy do realizacji projektu prowadzonego metodą badawczą „Kiełkujemy to co jemy”.

W celu nawiązania współpracy, informacja o rozpoczęciu projektu pojawiła się na grupie facebookowej Opiekunowie KMO oraz Klub Młodego Odkrywcy. Ponadto utworzona została grupa dedykowana temu przedsięwzięciu (https://www.facebook.com/groups/1067067190313049/) do której dołączyło 13 opiekunów, z czego jeden Klub rozpoczął projekt w tym samym czasie.

Pierwszoklasiści, którzy realizowali projekt po etapie przygotowawczym i omówieniu wszelkich aspektów ochoczo przystąpili do pracy. Wspólnie ustaliliśmy, które z dostępnych produktów spożywczych poddamy badaniom zdolności kiełkowania. W naszym przypadku padło na fasolę, ciecierzycę, ryż i goździki. Uczniowie dobrali się w pary i każda para odpowiedzialna była za swoją próbę. Wybrany koordynator czuwał nad wszystkim i pomagał w miarę potrzeb. Od tej pory każda para odpowiedzialna była za swoją tacę z idealnie odliczonymi nasionami. Swoją drogą bardzo ciekawe były techniki liczenia i weryfikacji poprawności odpowiedniej ilości nasion. Dla Pierwszaków zakładanie doświadczenia było bardzo emocjonujące. Od tej pory zgodnie z założeniami przez tydzień prowadziliśmy obserwację i regularnie podlewaliśmy nasiona. Niestety nie przewidzieliśmy, że lignina tak szybko będzie wysychała i w ciągu weekendu nasiona przesuszyły się. Konieczna była modyfikacja doświadczenia. Nasze próby przykryliśmy folią. Gdy nasiona miały zapewnioną odpowiednią wilgotność, zaczęły wypuszczać pierwsze kiełki. Zarówno obserwacje jak i karty podlewania uzupełniane były przez uczniów na bieżąco.

Niestety, koniec tygodnia i zarazem zakończenie pierwszego etapu projektu zostało utrudnione przez sytuację epidemiczną w kraju. Uczniowie z dnia na dzień dowiedzieli się, że nie przyjdą do szkoły. Zdolność kiełkowania i zebranie ostatecznych wyników pozostało w rękach opiekuna. Na spotkaniu on-line zastanawialiśmy się dlaczego fasola i ciecierzyca wykiełkowały, a ryż i goździki nie. Czy goździki to w ogóle nasiona? Dyskusja była bardzo emocjonująca. Wspólnie podsumowaliśmy pierwszy etap.

We wrześniu planujemy wznowienie, a w zasadzie rozpoczęcie projektu od początku.
Serdecznie zapraszamy do przyłączenia się do nas w nowym roku szkolnym!
https://www.facebook.com/groups/1067067190313049/

Добавить

У вас есть интересная идея для вдохновения для других исследователей? Заполните форму и отправьте ее нам.

Добавить