Scenariusze doświadczeń dostępne są na licencji Creative Commons Unznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Nauki Kopernik. Utwory powstały w ramach Programu Klub Młodego Odkrywcy, realizowanego przez Centrum Nauki Kopernik przy wykorzystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści - pod warunkiem zachowania niniejszej informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, posiadanych praw oraz o programie Klub Młodego Odkrywcy. Treść licencji dostępna jest na stronie http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/.
Jak to się dzieje, że dochodzą do nas dźwięki niemal ze wszystkich stron, a uszy mamy tylko z dwóch? Czy ptaki słyszą? Jeśli tak, to gdzie mają uszy?
Czy zastanawiasz się czasem, co powoduje, że bez problemu przemieszczasz się po chodniku, a co może się wydarzyć, kiedy zimą dojdzie do miejscowego oblodzenia, czy może się ono stać dla ciebie niebezpieczne? Wykonaj doświadczenie i odpowiedz, czy tarcie ma znaczenie.
Jaki kształt powinno mieć skrzydło ptaka, żeby unieść go w powietrze? Co to znaczy, że coś ma „opływowy kształt”?
Co wspólnego ma lepkość płynów z płaszczem Ziemi? Dzięki temu doświadczeniu dowiesz się więcej nie tylko o lepkości płynów, ale również o budowie Ziemi.
„Z pustego i Salomon nie naleje.” – często możemy usłyszeć to powiedzenie. A czy do pustego naczynia można coś wdmuchnąć? Co to znaczy, że coś jest puste? Sprawdź w tym doświadczeniu!
Целью эксперимента есть показание того, чем является теплоизоляция. Используя шерстяной свитер и три стакана с водой, участники проверят дает ли свитер тепло или только удерживает его.
Każdy, kto pakował się w plecak czy walizkę wie, że od tego jak dobrze poukładamy nasze rzeczy zależy, ile się ich zmieści. W doświadczeniu będzie można sprawdzić, o ile mniej miejsca zajmą elementy dokładnie ułożone na płaszczyźnie i w objętości.
Dlaczego ciasto drożdżowe „rośnie”? Co to w ogóle oznacza? Sprawdź w tym doświadczeniu!
Как сделать отверстие в пролитом кофе?
Zawiera: