Drożdże
Autor:
Mirosław Malinowski
Data dodania:
05.09.2018
Słowa kluczowe:
drożdże,oddychanie,tlenek węgla (IV),żywność
DZIEDZINA:
Biologia,Kulinaria
Cel doświadczenia:
Dlaczego ciasto drożdżowe „rośnie”? Co to w ogóle oznacza? Sprawdź w tym doświadczeniu!
Spis materiałów:
- kolby stożkowe lub inne naczynia z wąską szyjką
- łyżeczki plastikowe
- balony
- odczynniki: cukier, glukoza, słodzik, drożdże „żywe” i liofilizowane, produkty spożywcze (można porównać różne napoje i soki np.: sok/napój marchewkowy, napój energetyczny, woda smakowa, dżem, ketchup, miód)
Etapy realizacji:
Doświadczenie 1
- Do dwóch naczyń, w których znajdują się drożdże „żywe” i liofilizowane dodaj niewielką ilość wody utlenionej.
- Porównaj aktywność procesu w obu przypadkach
Doświadczenie 2
- Przygotuj kilka naczyń (mogą to być kolby stożkowe, buteleczki, cylindry miarowe itp. ważne aby miały odpowiedniej wielkości szyjkę, na którą będzie można założyć balonik).
- Wsyp do nich słodkie substancje np. cukier, glukozę, sztuczny słodzik lub inne substancje spotykane w kuchni: sól, pieprz, mąka itp. Dodaj do nich żywych drożdży i wlej niewielką ilość ciepłej wody. Całość dokładnie mieszaj po czym nałóż na szyjkę balonik.
- Obserwuj co się dzieje z balonikiem.
- Zdejmij balonik i zbliż zapalone łuczywo do naczynia wypełnionego gazem jaki zebrał się podczas doświadczenia.
Pytania do doświadczenia:
- Co się dzieje z balonikiem nałożonym na naczynie z drożdżami?
- Co obserwowałeś po dodaniu drożdży do produktów spożywczych? O czym to świadczy?
- Co się dzieje z zapalonym łuczywkiem? O czym to świadczy?
- Dlaczego ciasto drożdżowe rośnie?
- Jak to się dzieje, że ciasta bez drożdży rosną?
Opis zjawiska:
Ciekawostki: