Scenariusze

Scenariusze doświadczeń dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Nauki Kopernik. Utwory powstały w ramach Programu Klub Młodego Odkrywcy, realizowanego przez Centrum Nauki Kopernik przy wykorzystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści – pod warunkiem zachowania niniejszej informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, posiadanych praw oraz o programie Klub Młodego Odkrywcy. Treść licencji dostępna jest na stronie http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/.

 

Zachęcamy do zapoznania się z wydanym przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe podręcznikiem "Klub Młodego Odkrywcy, tom II". Zawiera on propozycje 232 otwartych i aktywizujących scenariuszy z pola fizyki, astronomii, chemii, biologii, geografii, geologii i ekologii.

 

Pokaż wyszukiwanie

Zwierzę, którego nie ma (ale mogłoby być)

Pióra? Pazury? Muszle? Po co zwierzętom te elementy? Spróbuj odpowiedzieć na to pytanie, wymyślając zwierzę, którego nie ma.

Czytaj więcej
Czas trwania:
2 ?
Dziedzina:
Biologia,
Tagi:
przystosowanie, środowisko życia, tryb życia

Zmierz kaloryczność

Zbuduj prosty kalorymetr, Zbadaj, który z orzechów bardziej ogrzeje wodę, a zatem który z nich ma większą wartość energetyczną.

Czytaj więcej
Czas trwania:
2 ?
Dziedzina:
Biologia, Fizyka,
Tagi:
spalanie, kaloryczność, kalorymetr, kaloria

Porządkowanie materii

Powstawanie kryształów jest zjawiskiem naturalnie występującym w przyrodzie. Zwykle trwa dosyć długo. Są jednak przypadki, gdy proces ten przebiega na naszych oczach.

Czytaj więcej
Czas trwania:
2 ?
Dziedzina:
Chemia, Biologia,
Tagi:
krystalizacja, monokryształ, polikryształ, budowa krystaliczna, sieć

Globusowe ABC

Południk, równoleżnik, strefy czasowe... – te terminy mogą sprawić trudność, ale tylko dopóty, dopóki nie narysujcie swojego własnego globusa. Tworząc go krok po kroku, z pewnością łatwiej zapamiętajcie, czym są długość i szerokość geograficzna.

Czytaj więcej
Czas trwania:
2 ?
Dziedzina:
Geografia,
Tagi:
globus indukcyjny, równik, równoleżnik, południk, biegun

Jak wyglądają aparaty szparkowe?

Wykonanie preparatów mikroskopowych ułatwiających obserwację aparatów szparkowych. W prosty sposób uczniowie mogą samodzielnie wykonać preparat mikroskopowy, sprawdzić swoją spostrzegawczość, wyciągania wniosków i pracy w grupie.

Czytaj więcej
Czas trwania:
2 ?
Dziedzina:
Biologia, Matematyka, Chemia,
Tagi:
aparaty szparkowe