Scenariusze

Scenariusze doświadczeń dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Nauki Kopernik. Utwory powstały w ramach Programu Klub Młodego Odkrywcy, realizowanego przez Centrum Nauki Kopernik przy wykorzystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści – pod warunkiem zachowania niniejszej informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, posiadanych praw oraz o programie Klub Młodego Odkrywcy. Treść licencji dostępna jest na stronie http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/.

 

Zachęcamy do zapoznania się z wydanym przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe podręcznikiem "Klub Młodego Odkrywcy, tom II". Zawiera on propozycje 232 otwartych i aktywizujących scenariuszy z pola fizyki, astronomii, chemii, biologii, geografii, geologii i ekologii.

 

Pokaż wyszukiwanie

Ogniwo ogórkowe

Sprawdź, jak zachowuje się ogniwo zbudowane z innych warzyw lub owoców. Co się stanie, gdy użyjesz innych gwoździ? Jeśli masz do dyspozycji woltomierz, sprawdź wartość napięcia różnych ogniw (z różnych warzyw i owoców oraz o różnej liczbie elementów).

Czytaj więcej
Czas trwania:
1 ?
Dziedzina:
Fizyka, Chemia, Biologia,
Tagi:
ogniwo, prąd, elektrolit, kwas, owoce, warzywa

Ogrzewająca hulajnoga

Czy dokonując większej liczby przejazdów można by ogrzać zmarznięte ręce od hamulca? Czy to samo doświadczenie można by przeprowadzić z rowerem? A może z rolkami?

Czytaj więcej
Czas trwania:
1 ?
Dziedzina:
Fizyka, Terenowe,
Tagi:
tarcie, energia kinetyczna, przewodnictwo cieplne metali, ruch, koło, hulajnoga, temperatura

Przenośna lodówka

Przeprowadź doświadczenie z napojami o różnej temperaturze, na przykład z gorącą lub mrożoną herbatą. Zbadaj, czy większa ilość rozpuszczonego nawozu wpływa na temperaturę roztworu i szybkość z jaką zmienia się temperatura napoju.

Czytaj więcej
Czas trwania:
1 ?
Dziedzina:
Chemia, Fizyka, Geografia,
Tagi:
temperatura, oddawanie ciepła, azotan potasu, nawóz, gleba

Statek w butelce

Spróbuj to samo doświadczenie wykonać z różną liczbą wykałaczek wbitych w świeczkę i podpalonych zamiast knota. Poeksperymentuj z wielkością płomienia, naczynia, którym przykrywasz świeczkę. Czy efekt jest zawsze taki sam?

Czytaj więcej
Czas trwania:
1 ?
Dziedzina:
Fizyka, Chemia,
Tagi:
spalanie, świeczka, ciśnienie, podciśnienie, hydrostatyka, powietrze, temperatura, rozszerzalność temperaturowa gazów

Wyrzuć Pi

Zamiast kija użyj wykałaczki, a linie narysuj na kartce. Powtórz doświadczenie wykonując kilkanaście ruchów, a następnie około stu. W którym wariancie uzyskasz wartość bliższą liczbie Pi?

Czytaj więcej
Czas trwania:
1 ?
Dziedzina:
Matematyka,
Tagi:
prawdopodobieństwo, liczba Pi