Katarzyna Korsak
13.01.2020
touch,temperatura
Human physiology,Physics
Czy wychodząc zimą na dwór, pamiętasz o zakładaniu rękawiczek? Pewnie nie zawsze. Sprawdźmy, czy łatwo jest wykonywać proste czynności, gdy niska temperatura osłabi nasze odczuwanie dotyku.
Wskazówki dla opiekuna
Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego:
Doświadczenie wymaga użycia wody, więc trzeba liczyć się z możliwością jej rozlania. Warto przykryć stół materiałem wodoodpornym oraz zaopatrzyć się w ręczniki lub szmaty.
Zachęcamy do samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia przed wykonaniem go podczas zajęć KMO. Dzięki temu i dzięki znajomości swoich klubowiczów będziecie mogli przewidzieć część ich pytań i potrzeb, a tym samym lepiej przygotować się na testowanie ich pomysłów (np. wyposażyć się w dodatkowe materiały). A może wpadnie Wam wtedy do głowy pomysł, jak zmodyfikować doświadczenie albo zrobić własne?
Wiodące pytania
Sprawdzanie przedwiedzy klubowiczów
Z najmłodszymi dziećmi warto zacząć rozmowę od pytania, jakie przedmioty są ciepłe, a jakie zimne i czy rozróżniają te pojęcia. Nieco starszym można wyjaśnić w prosty sposób, jak działają receptory temperatury w skórze. Można je w tym celu porównać do odbiorników, które sprawdzają, jaka jest temperatura powietrza lub dotykanego przedmiotu, i otrzymaną informację przesyłają przewodami do mózgu – komputera analizującego dane i podejmującego decyzje. Dla porządku warto dodać, że w skórze są też inne odbiorniki, które mierzą inne rzeczy, np. nacisk, wibracje czy ból. Na koniec podyskutujcie o tym, co wspólnego mają woda i lód.
Pytanie służące zaciekawieniu klubowiczów (do wyboru przez opiekuna)
Planowanie doświadczenia wspólnie z klubowiczami
Należy zawsze uważać przy wkładaniu rąk do różnych substancji. Lód, mimo że powszechnie znany, także może wyrządzić szkody, jeżeli zbyt długo przylega do skóry. Podczas tego doświadczenia trzeba koniecznie pilnować czasu. Można do tego użyć stopera lub klepsydry. A może wymyślicie własny sposób odmierzania czasu?
Przed doświadczeniem przygotuj na stole różne małe przedmioty.
Refleksja po doświadczeniu
Dotyk, podobnie jak pozostałe zmysły, jest odbierany i analizowany przez każdego z uczestników w sposób bardzo indywidualny. Podczas doświadczenia jedni zmarzną szybciej, inni okażą się bardziej odporni na zimno. Porozmawiajcie o tym, komu łatwiej pracowało się bez czucia w ręce. Pomyślcie, przy jakich czynnościach wyłączony zmysł dotyku mógłby być korzystny.
Za dotyk odpowiedzialne są specjalne receptory znajdujące się w skórze. Gdy skóra jest wystawiona na działanie niskiej temperatury, przepływ krwi znacznie w niej słabnie, podobnie jak przewodzenie sygnałów do mózgu. Przy tak wyłączonym częściowo zmyśle dotyku trudno nam rozpoznać kształt dotykanych obiektów i odpowiednio nimi manewrować. By poprawnie wykonać zadanie (np. zasunąć suwak), potrzebujemy dodatkowych informacji od innych zmysłów (np. wzroku), a także więcej czasu i większego skupienia.
Literatura
Powiązane doświadczenia