Autor:
-
Data dodania:
05.09.2018
Słowa kluczowe:
time,muzyka,wartość średnia
DZIEDZINA:
Psychology
Cel doświadczenia:
Jakie masz poczucie czasu? Czy umiesz precyzyjnie określić ile czasu mija? Kiedy jest to łatwiejsze, a kiedy trudniejsze? Co na to wpływa? Wykonaj to doświadczenie i porównaj swoje wyniki z innymi!
Spis materiałów:
- stoper
- dowolny odtwarzacz muzyki
- 30–60-sekundowe fragmenty utworów muzycznych wolnych i bardzo szybkich
- szczelna przepaska do oczu (np. opaska ułatwiająca spanie w podróży, ciemna chustka)
Etapy realizacji:
- Podziel zespół na grupy w pary, które będą prowadziły określony pomiar, powtarzając go na kilku osobach.
- W każdej grupie lub parze wykonaj pomiary szacowania upływu czasu podczas wolnej i szybkiej melodii. Jedna osoba uruchamia muzykę i stoper, a pozostałe mają dać sygnał do zatrzymania pomiaru, gdy uznają, że minęło 20 sekund. Zanotuj wyniki. Pomiar dla każdej piosenki powtórzcie 3 razy.
- Po zakończeniu pomiarów każda grupa lub osoba dokonująca pomiaru prezentuje otrzymane wyniki (wartości średnie z 3 pomiarów).
- Zestaw wyniki wszystkich grup w widocznej dla wszystkich formie (tabela, wykres).
- Omów wyniki pomiarów czasu wykonanych w różnych warunkach. Jakie są podobieństwa i różnice w wynikach? Czy są widoczne jakieś zależności? Z czego one wynikają? Jaki jest średni wynik dla całej klasy i jakie są od niego odchylenia ?
ZRÓB TO INACZEJ
Zamiast muzyki spróbuj przez określony czas oglądać film i zmierzyć upływający czas.
Pytania do doświadczenia:
- Jak najdokładniej odliczać sekundy, nie mając zegarka?
- Dlaczego doświadczenia należy powtarzać wiele razy?
- Czy naukowiec zawsze może wierzyć własnym oczom i uszom?
Opis zjawiska:
Ciekawostki: