Wiosna to niezwykle aktywna pora roku dla całej przyrody. Podobnie jest u pierwszoklasistów (kl. I A, SP 11 w Chełmie) realizujących projekt "Przyroda, matematyka i technika wokół nas". Przedwiośnie i wczesna wiosna upłynęły im pod znakiem hodowli roślin.
Pierwszym zadaniem było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób rozmnażają się rośliny doniczkowe, ponieważ mali badacze chcieli założyć hodowlę roślin na parapecie w klasie.
Okazało się, że rośliny świetnie przygotowały się do tego, by ich gatunek przetrwał. W przeciwieństwie do roślin warzywnych, nowe sadzonki pozyskali nie z wysianych nasion, a z dorosłych okazów. Były to zazwyczaj pędy boczne.
Uczniowie przygotowali wcześniej okazy pelargonii, zielistki i trzykrotki. Wspólnie ustalili, jakie warunki muszą być spełnione, by roślinki rosły. Na koniec pozostała codzienna pielęgnacja i obserwacja.
W kwietniu mali badacze założyli „zielone ogródki” - hodowlę warzyw. Samodzielnie prowadzili obserwacje rozwoju roślin oraz badali i opisywali czynniki sprzyjające ich wzrostowi lub go utrudniające. Wysokie temperatury pozwoliły na szybkie wykiełkowanie nasion. Największym wrogiem klasowych ogródków okazał się brak odpowiedniej ilości wody.
Wiosna w pełni, a przyroda zachęca do wspólnych wycieczek, dlatego kolejnym etapem projektu będą wędrówki po ścieżkach przyrodniczych naszego regionu.
Relację przygotowała: Ewa Lipska
Masz ciekawy pomysł na inspirację dla innych odkrywców? Uzupełnij formularz i prześlij go do nas.
DODAJ INSPIRACJĘ