„Poznajemy rośliny”
Wszystkie „Pchełki” już od jesieni gromadzą okazy przyrodnicze do swoich zielników. Dzieci szczególnie zafascynowały kolorowe liście. W naszym ogrodzie, który ma już 50 lat, jest wiele kasztanowców, brzóz, wierzb, jesionów i klonów. Nawet maluchy potrafią rozpoznać te drzewa. Starszaki prowadziły obserwacje też innych roślin np. krzewów pigwy, bzu oraz do pierwszych przymrozków pomidorów i poziomek.
Jesienią bardzo pięknie kwitły kany, aksamitki, dalie i oczywiście astry. Dzieci zbierały nasiona oraz pomagały w wykopywaniu kłączy i bulw kwiatów z naszych gazonów. Wiosną znowu włożą je do ziemi, niektóre podpędzą w kącikach przyrody. Jesienne obserwacje pomogły przedszkolakom w dostrzeżeniu różnic między światem flory i fauny. Fascynacja różnorodnością świata roślin sprzyja ich obserwacji, opisywaniu, wykonywaniu szkiców. Najciekawsze okazy, zdaniem małych odkrywców, trafiają do zielników. Informacji na ich temat dzieci wyszukują w atlasach i encyklopediach roślin oraz w Internecie.
Aura sprzyja prowadzeniu badań w terenie. Szczególnie ciekawe, dzięki anomaliom pogodowym, okazały się obserwacje na początku stycznia. Na naszych trawnikach nadal kwitły stokrotki, a w zacisznych ogródkach od strony południa dzieci zobaczyły pierwsze fiołki.
Odkrywcy przez chwilę nie byli pewni czy to nadal zima, czy to już wiosna? Czy nie za wcześnie na przebudzenie? Na szczęście ocieplenie trwało krótko i w porę spadł oczekiwany śnieg.
A co z roślinami do zielnika?
Czy na pewno przyroda zasypia na zimę?
O tym następna relacja o badaniach „Pchełek”
Relację przygotowała Barbara Foryt
„Przyroda, matematyka i technika wokół nas” jest jednym z trzech projektów, które zwyciężyły w konkursie Badacze KMO 2017. Kolejna edycja konkursu planowana jest na wrzesień 2018 r.
Masz ciekawy pomysł na inspirację dla innych odkrywców? Uzupełnij formularz i prześlij go do nas.
DODAJ INSPIRACJĘ