<p dir="ltr" style="line-height:1.7999999999999998;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt;"><span id="docs-internal-guid-f8ee41ac-69c7-c8a0-aed9-b94d5545c2a1" style="font-weight:normal;"><span background-color:="" font-style:="" font-variant-caps:="" font-variant-ligatures:="" font-weight:="" new="" style="font-size: 16px; font-family: " times="" white-space:="">Sarah Henderson </span><a href="http://www.edutopia.org/blog/laughter-learning-humor-boosts-retention-sarah-henderson"><span background-color:="" color:="" font-style:="" font-variant-caps:="" font-variant-ligatures:="" font-weight:="" new="" style="font-size: 16px; font-family: " times="" white-space:="">opisuje na portalu Edutopia</span></a><span background-color:="" font-style:="" font-variant-caps:="" font-variant-ligatures:="" font-weight:="" new="" style="font-size: 16px; font-family: " times="" white-space:=""> testy, którym poddano uczniów w różnych kategoriach wiekowych (od przedszkolaków po studentów). Badania dowiodły, że przekazywanie wiedzy w żartobliwej formie pomagało u wszystkich grup zwiększyć <strong>efektywność</strong> przyswajania materiału. Co istotne, dotyczyło to nie tylko elementów wzbudzających wesołość, ale całości przekazu.</span></span></p>
<p> </p>
<p dir="ltr" style="line-height:1.7999999999999998;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt;"><span id="docs-internal-guid-f8ee41ac-69c7-c8a0-aed9-b94d5545c2a1" style="font-weight:normal;"><span background-color:="" font-style:="" font-variant-caps:="" font-variant-ligatures:="" font-weight:="" new="" style="font-size: 16px; font-family: " times="" white-space:="">Tłumaczą ten związek przytoczone przez autorkę badania kognitywistów. Pokazują one, że <strong>humor</strong> aktywuje w ludzkim mózgu układ nagrody, powiązany z wydzielaniem dopaminy. Ten neuroprzekaźnik wpływa zarówno na zorientowanie człowieka na cel, jak też na pamięć długotrwałą. Zależność ta może być szczególnie istotna w edukacji nastolatków, którzy posiadają więcej receptorów dopaminowych niż dorośli.</span></span></p>
<p> </p>
<p dir="ltr" style="line-height:1.7999999999999998;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt;"><span id="docs-internal-guid-f8ee41ac-69c7-c8a0-aed9-b94d5545c2a1" style="font-weight:normal;"><span background-color:="" font-style:="" font-variant-caps:="" font-variant-ligatures:="" font-weight:="" new="" style="font-size: 16px; font-family: " times="" white-space:="">Czy wobec powyższych badań szkoła powinna zamienić się w kabaret? Zdecydowanie nie. Cytowane przez Henderson ustalenia pokazują bowiem, że humor w procesie edukacyjnym jest pożądany tylko w określonych przypadkach. Powinien być związany z nauczanymi treściami i dopasowany do wieku uczniów. Żarty wymuszone i w nadmiarze są w pracy nauczyciela nieskuteczne.</span></span></p>
<p dir="ltr" style="line-height:1.7999999999999998;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt;"> </p>
<p dir="ltr" style="line-height:1.7999999999999998;margin-top:0pt;margin-bottom:0pt;"><span style="font-weight:normal;"><span background-color:="" font-style:="" font-variant-caps:="" font-variant-ligatures:="" font-weight:="" new="" style="font-size: 16px; font-family: " times="" white-space:="">PW</span></span></p>
<p> </p>
Masz ciekawy pomysł na inspirację dla innych odkrywców? Uzupełnij formularz i prześlij go do nas.
DODAJ INSPIRACJĘ